At tænke over tingene

Gennem projektet erfarerede vi, at overvejelser om køns betydning for elevers deltagelsesmuligheder i undervisningen ofte blev generelle og komplekse. Genstande kan være med til at konkretisere og håndgribeliggøre det komplekse. For tingene bruges til noget, har en historie og inviterer til forskellige deltagelsesformer i undervisningen.

Formål: At reflektere over, hvordan fagets forskellige genstande kan invitere til og muliggøre forskellige undervisnings- og deltagelsesformer, der er mere eller mindre mulige at lykkes i for forskellige elever.

Kontekst/deltagere/tid: I undervisningsfaget. Øvelsen tager ca. 45-60 min.

Beskrivelse

Forberedelse:
Alle studerende medbringer en genstand til undervisningen, som ifølge dem har noget med faget at gøre.


Del 1
De studerende inddeles i grupper af 3-4. I gruppen præsenterer de studerende på skift deres genstand, ved fysisk at føre den rundt i gruppen, og ved at fortælle:
•  Hvad har tingen med undervisningsfaget at gøre?
•  Hvordan kan eleverne interagere med tingen?

Del 2
Når alle har præsenteret deres genstand, skal gruppen forholde sig fælles, til følgende spørgsmål om tingenes kontekst:
•  Har der før i tiden været andre ting i undervisningsfaget i stedet for tingen, som ikke er der mere?
•  Hvilke ting vil der mon være i faget i fremtiden, og hvilke ting håber I, der vil være?


Del 3
Grupperne skal til slut forholde sig til, hvad tingene inviterer til og muliggør i undervisningen:
• Hvilken type undervisning kan genstanden invitere til?
•  Hvad skal en elev kunne for at lykkes i den slags undervisning? (fx læse, eksperimentere, bevæge sig…)
•  Hvilken betydning kan elevernes køn, klasse og etnicitet have for, om de kan lykkes i den slags undervisning?
•  Hvordan kan tingen bruges på en måde, der kan udvide deltagelsesmulighederne i faget for alle elever?

Opmærksomheder/overvejelser

Øvelsen kan med fordel udføres med og uden “forberedelse”. Hvis forberedelsen undlades, er det underviseren selv, der medbringer genstandene.
Underviseren kan evt. selv have en ting med, som præsenteres foran de studerende, hvor ordforrådet omkring fx køn, deltagelsesmuligheder og normer stilladseres for de studerende.


Underviseren kan med fordel præsentere/holde et oplæg om normer, inden øvelsen går i gang og/eller vise præsentationen om køn og naturfag.

Videre inspiration:

  • Milne, C., & Scantlebury, K. (red.) (2019). Material practice and materiality: Too long ignored in science education. Springer

  • Hussenius, A. (2018). Bland provrör och spektrometrar: Materiens agens och materiell dysfunktionalitet. Tidskrift för gensuvetenskap 39(4). 31-52.
Scroll to Top