To eksempler på forumspil

To eksempler på forumspil 

Gennem projektet erfarerede vi, at refleksioner i undervisningen om køns betydning for børns og voksnes deltagelsesmuligheder i skolen ofte blev generelle og komplekse. To eksperimenter i de pædagogiske fag undersøgte, hvordan forumspil som undervisningsmetode kan gøre det komplekse konkret.  

  • Eksperiment 1 handlede om identitetskategorier og normer i skolen og deres betydning for “at gøre dygtig skoleelev”.  
  • Eksperiment 2 handlede om, hvilke følelser, der gøres legitime i skolen for børn og voksne, og hvordan dette knytter sig til normer inden for forskellige identitetskategorier og kan gøre nogle handlinger uforståelige.  

Det blev tydeligt, at de studerende erfarede de kønnede betydninger i højere grad, når de helt konkret skulle handle og tale gennem forumspillet. I begge forumspil er køn ikke hovedtemaet, men en faktor, som kan gøres os klogere på det valgte tema, om det så er normer i skolen eller følelsers legitimitet. 

Forslag 1: Når børn vækker store følelser i skolen 

Formål: At reflektere over, hvordan følelsers legitimitet og illegitimitet hænger sammen med børns og voksnes forskellige positioner og kategoriseringer i skolen. At undersøge, hvilken betydning følelsers legitimitet og køn har for, hvordan handlinger kan ses som forståelige eller uforståelige.  

Kontekst/deltagere/tid: I de pædagogiske fag. En hel undervisningsgang på 3-4 lektioner. 

Forberedelse: De studerende kan med fordel have læst om følelser i pædagogisk praksis. De kan også være blevet bedt om at udarbejde en case fra deres praktik, hvor der har været store følelser på spil hos børn og/eller voksne, som de medbringer i undervisningen.  

For at lykkes didaktisk og pædagogisk med forumspil i undervisningen kræver det opvarmning, inden grupperne går i gang med at udarbejde forumspillene. Se eventuelt under fanen “Generelt om forumspil” for at få ideer til opvarmningen inden denne aktivitet. 

Beskrivelse:  

Del 1: Undervisning kan med fordel starte med et lille oplæg ved underviseren med forforståelsesspørgsmål undervejs, hvor tematikken fra dagens tekst(er) foldes ud. Hvad er følelser? Hvilke følelser oplever de studerende som værende legitime i skolen at have – for børnene? Og for de voksne? 

Underviseren skal enten vælge en case som alle på holdet arbejder med, eller også skal de studerende selv formulere cases forinden og i gruppen udvælge hvilken case de arbejder videre med i forumspillet. 

Del 2: De studerende inddeles i grupper af 3-4. Her skal de arbejde med en case der omhandler store følelser i skolen/børn der vækker store følelser hos de voksne. Grupperne skal støttes i ret hurtigt at komme i gang med at “agere” casen fremfor at tale om den. Grupperne får følgende instruktioner: 

  • Drøft i gruppen hvilke eksisterende og mulige følelser der i casen er hos børnene og de voksne. Forsøg at få så mange mulige følelser i spil som muligt. 
  • I skal spille en scene der foregår på et eller andet tidspunkt i løbet af denne casefortælling. I skal forsøge at lege med det følelsesmæssige udtryk hos børnene og lærerne. Husk at scenen skal slutte når konflikten og det følelsesmæssige udtryk er på sit højeste. 
  • Overvej hvad de forskellige karakterers mål er – hvad vil de egentligt? Det kan gøre det lettere at spille dem. 
  • Efterfølgende vises scenerne for holdet, hvor vi sammen reflekterer over det der skete og hvor publikum har mulighed for at overtage lærerens plads og prøve andre reaktioner og følelsesudtryk af.  

 

Del 3: Holdet samles og underviser udvælger 1-2 forumspil som spilles foran holdet. Det er vigtigt ikke at vælge for mange da det er mere givtigt at spille et spil igennem mange gange med forskellige der byder ind på handlinger og udtryk, frem for at vi spiller alle holdets spil. Publikums opgave er både at reflektere over spillet i plenumovervejelser, samt byde ind med måder at agere på i situationen – enten ved selv at gå op og prøve det af eller få andre til det. Som joker (for definition, se afsnittet “generelt om forumspil”) kan underviseren fokusere på forskellige aspekter ved spillene. Man kan aldrig vide hvad der pludselig opstår som meningsfuldt for holdet. Vi foreslår at man får holdet til at reflektere over følgende: 

  • Legitimiteten af følelserne i spillet – hvilke er legitime og hvilke er ikke? 
  • Er der nogle af handlingerne der virker umiddelbart uforståelige? Og hvorfor? 
  • Kunne udfaldet være blevet et andet hvis følelsesudtrykket havde været anderledes hos barnet/børnene eller den voksne? 
  • Inddrag identitetskategorier som fx køn i overvejelserne – hvad hvis vi skiftede børnenes køn ud med et andet? Hvad hvis vi skiftede de voksnes køn ud? Hvilken betydning får det? 

Forslag 2: Normer om den gode skoleelev 

Formål: At reflektere over hvordan normer muliggør og begrænser børns deltagelse i skolen og skaber rammerne for hvem der passer ind i – og hvem der afviger fra kategorien: “Den gode skoleelev”  

Kontekst/deltagere/tid: I de pædagogiske fag. En hel undervisningsgang på 3-4 lektioner. 

Forberedelse: De studerende kan med fordel have læst om normer og normkritik i pædagogisk praksis. De kan også være blevet bedt om at udarbejde en case fra deres praktik hvor de voksnes forventninger til det “at gøre skoleelev” kommer til udtryk – enten ved at lykkedes eller ikke at lykkedes. 

For at lykkedes didaktisk og pædagogisk med forumspil i undervisningen kræver det opvarmning inden grupperne går i gang med at udarbejde forumspillene. Se evt under fanen “generelt om forumspil” for at få ideer til opvarmningen inden denne aktivitet. 

Beskrivelse:  

Del 1: Undervisning kan med fordel starte med et lille oplæg ved underviser med forforståelsesspørgsmål undervejs hvor tematikken fra dagens tekst(er) foldes ud. Hvad er normer? Skal vi udfordre alle normer eller er nogle normer vigtige? Kan vi lave en fælles brainstorm over hvad en dygtig skoleelev er/gør? Er forventningerne til børnene de samme uanset hudfarve, køn og klasse? 

Underviser skal enten vælge en case som alle på holdet arbejder med, eller også skal de studerende selv formulere cases forinden og i gruppen udvælge hvilken case de arbejder videre med i forumspillet. 

Del 2: De studerende inddeles i grupper af 3-4. Her skal de arbejde med en case der omhandler normer for den gode skoleelev. Grupperne skal støttes i ret hurtigt at komme i gang med at “agere” casen fremfor at tale om den. Grupperne får følgende instruktioner: 

  • Drøft i gruppen hvilke forventninger de voksne har til børnene i casen og om disse indfris. 
  • I skal spille en scene der foregår på et eller andet tidspunkt i løbet af denne casefortælling. I skal forsøge at lege med det udtrykket af de voksnes forventninger til børnene og børnenes reaktion og forhandling af disse. Husk at scenen skal slutte når konflikten er på sit højeste. 
  • Overvej hvad de forskellige karakterers mål er – hvad vil de egentligt? Det kan gøre det lettere at spille dem. 
  • Efterfølgende vises scenerne for holdet, hvor vi sammen reflekterer over det der skete og hvor publikum har mulighed for at overtage lærerens plads og prøve andre reaktioner og følelsesudtryk af.  

 

Del 3: Holdet samles og underviser udvælger 1-2 forumspil som spilles foran holdet. Det er vigtigt ikke at vælge for mange da det er mere givtigt at spille et spil igennem mange gange med forskellige der byder ind på handlinger og udtryk, frem for at vi spiller alle holdets spil. Publikums opgave er både at reflektere over spillet i plenumovervejelser, samt byde ind med måder at agere på i situationen – enten ved selv at gå op og prøve det af eller få andre til det. Som joker (for definition, se afsnittet “generelt om forumspil”) kan underviseren fokusere på forskellige aspekter ved spillene. Man kan aldrig vide hvad der pludselig opstår som meningsfuldt for holdet. Vi foreslår at man får holdet til at reflektere over følgende: 

  • Hvilke forventninger har de voksne i spillet til børnene? 
  • Hvilke normer for den gode skoleelev ligger bag disse forventninger? 
  • Er der nogle af handlingerne der virker umiddelbart uforståelige? Og hvorfor? 
  • Inddrag identitetskategorier som fx køn i overvejelserne – hvad hvis vi skiftede børnenes køn ud med et andet? Hvad hvis vi skiftede de voksnes køn ud? Hvilken betydning får det for de forventninger de voksne har til børnene? Hvilken betydning har kønnet for barnets forhandlingsmuligheder ift forventningerne? 

Opmærksomheder/overvejelser til begge forslag: 
Hvis det ikke er de studerende selv der udarbejder cases kan vi anbefale følgende bøger og hjemmesider ift at finde gode cases til denne undervisning: 

Litteratur: 

  • Holm Poulsen, C. (2019). Skolevanskeligheder og inklusionsmuligheder. Hans Reitzels forlag 

Tekst

Beskrivelse

Tekst

Overskrift

Noget

Overskrift

Tekst

Overvejelser

Tekst

Scroll to Top