Om materialet

Formålet med dette ressourcesite er at give konkret støtte og inspiration til undervisere på læreruddannelser med henblik på at arbejde med en kønsklog didaktik. Alle ressourcer er udviklet ud fra de resultater, vi har gjort os i ‘Kønsklog undervisning’. Projektet har haft naturfag som sit omdrejningspunkt, og derfor vil du på hjemmesiden finde empiriske eksempler hentet fra undervisning i naturfag. Samtidigt har projektet haft til formål at udvikle en generel læreruddannelsesdidaktik, som sætter køn på dagsordenen i alle fag på læreruddannelsen. Derfor er øvelser og aktiviteter her på siden noget som alle læreruddannere kan bruge i vejledning og undervisning på tværs af de pædagogiske fag og undervisningsfagene, samt meduddannere i den integrerede praktik.  

Projektet, som undervisningsmaterialet bygger på, har været designet som et aktionsforskningsprojekt. Flere af øvelserne under ‘kollegial refleksion’ og aktiviteterne under ‘undervisning’ er konkret afprøvet som aktioner i projektet, andre er udviklet ud fra de erfaringer og den viden, som projektet har genereret.  

Undervisningsressourcerne på hjemmesiden er redigeret af Rasmus Birkkjær, Mette Lodberg Strand og Maria Rejkjær Holmen med udgangspunkt i projektets aktioner og observationer. 

Hvis du har kommentarer eller inputs til materialerne på siden skriv til: Rasmus Birkkjær (rabi@kp.dk), Maria Rejkjær Holmen (mreh@kp.dk), Mette Lodberg Strand (mest@kp.dk).

Scroll to Top