Køns-dum undervisning

Hvordan ser kønsklog undervisning egentlig ud? Dette var et spørgsmål, som både undervisere og studerende boksede med igennem projektet.

Denne aktivitet anvendte vi til at skabe konkrete billeder på kønsklog undervisning ved at begynde med det omvendte: køns-dum undervisning! Gennem billeder på det, vi ikke vil have, bliver det nogle gange tydeligere, hvad det er, vi håber på.

Formål: At udvikle konkrete idéer til kønsklog undervisning.

Kontekst/deltagere/tid: 3-6 læreruddannere i hver gruppe. Kan både organiseres monofagligt og tværfagligt. Øvelsen egner sig fx til et teammøde, et faggruppemøde eller et fagligt udviklingsmøde. Øvelsen tager 30-45 minutter.

 

Beskrivelse

Del 1:
I skal nu komme med så mange idéer som muligt til, hvordan køns-dum undervisning ser ud. Det gælder om at få så mange forskellige idéer som muligt. Tænk gerne i billeder og situationer. Hver idé skrives ned på én post-it og sættes op på en væg.

kønsklog-image-bank-05

Del 2:
Se på væggen med de kønsdumme idéer. Hver idé skal nu vendes til det omvendte! Tal sammen om, hvordan de omvendte udsagn giver jer et billede på, hvordan kønsklog undervisning konkret kan se ud.

Del 3:
Udvælg tre idéer, som I kunne forestille jer at arbejde videre med i jeres undervisning, og som I evt. vil evaluere på jeres næste møde.

Opmærksomheder/overvejelser

Betegnelsen ‘køns-dum’ er en spidsformulering. Husk, at alle laver kønsdum undervisning en gang imellem.

Videre inspiration:

Ønsker du at blive klogere på, hvordan “kønskloge” praksisser defineres? Læs mere her: 

  • Staunæs, D., Plauborg, M., Vertilyté, (2023). ‘Normkritik som affektiv og responsiv pædagogik’. I Unge pædagoger nr. 2, 2023. 

  • Staunæs, D., Plauborg, H., Kaastrup, C. M., Mannov Olesen, R., Jartoft, V., Schirmer, M. M., & Brauner, M. N. (2022). Det lovende er kønsklogt og responsivt: En kortlægning af pædagogiske og didaktiske interventioner vedr. køn i naturfag, matematik og STEM-aktiviteter i grundskolen. DPU, Aarhus Universitet. https://dpu.au.dk/fileadmin/edu/Udgivelser/Rapporter/Det_lovende_er_koensklogt_og_responsivt.pdf
Scroll to Top